اخبار بهمن سبز, اخبار سینما ها, سایر رسانه‌ها

با ساخت پردیس‌ها دست مخاطب برای انتخاب باز است/اعلام آمادگی سینما‌های حوزه هنری خوزستان برای استقبال از فجر چهلم

به دیار خوزستان رفتیم و خواستیم علاوه بر مشکلات آب و هوا به فرهنگ این دیار، علی الخصوص به سینمایش بپردازیم. خوزستان در روزهای نه چندان دور سینمایی پر جنب و جوش داشت. نه اینکه الان سینما ندارد، دارد، اما سینمای مخصوص خودش را داشت. وقتی می‌خواستند به یک جریان و نحله تاثیرگذار سینمایی اشاره کنند به «سینمای خوزستان» اشاره می‌کردند. سینمایی که نجف دریابندری، صفدر تقی‌زاده و احمد نجفی، امیر نادری، ناصر تقوایی و بسیار دیگر از هنرمندان خرمشهر و آبادان آرزوی‌شان بود وقتی بزرگ شدند یا در این سینما که شبیه یک پل برای ارتباط با مردم است، یا به تماشای فیلم بنشینند یا روزی که فیلمساز شدند و فیلم‌های ساخته شده خود را در سینما های شهرشان تماشا کنند. وضعیت نامناسب و تعداد کم سینما، نشان‌دهنده فقر فرهنگی در این استان  است.

بدین بهانه، با دست‌اندرکاران این حوزه و همچنین میلاد تفت‌آشیان مدیر امور سینمایی بهمن سبز حوزه هنری خوزستان به گفتگو نشستیم:

-جناب تفت آشیان لطفا توضیح دهید منظور از امور سینمایی بهمن سبز چیست؟

بهمن سبز در واقع متولی برنامه‌های سینمایی  حوزه هنری است.

– بهره‌برداری از پردیس‌های سینمایی اهواز چه زمانی رخ داد و شامل چند سالن و تعداد ظرفیت گنجایش آن چند نفر است؟

یکی پردیس اکسین اهواز که ۵ سالن است و دیگری پردیس سینمایی آزادی آبادان که ۳ سالنه شده است، پردیس اکسین یک سالن ۸۰ نفری، یک سالن ۶۷ تایی و دو سالن  ۲۴ تایی دارد.

-در اهواز چند سالن سینمایی وجود دارد؟

سه سالن وجود دارد: ساحل، بهمن و اکسین

-آیا مردم از اکران فیلم در سینماهای موجود استقبال می‌کنند؟

 پس از شرایط سفید کرونا و تزریق واکسیناسیون، استقبال مردم خوب بوده است، فیلم‌های هنر و تجربه روزی دو سانس در سینما اکسین اکران می‌شود و یک سانس در روز در سینما آزادی آبادان که یک قشر خاصی از این فیلم‌ها استقبال می‌کنند و بیشتر هنرمندان که طرفدار فیلم‌های مستند و معناگرا هستند این ژانر فیلم را تماشا می‌کنند.

– ارگان‌ها و متولیان فرهنگی دولتی و خصوصی در راستای تعالی هنر و سینما داری به شما کمکی می‌کنند؟

هیچ ارگان دولتی و خصوصی به گسترش و ساخت سینمای خوزستان کمکی نمی‌کند و فقط حوزه هنری اینکار را انجام می‌دهد ولی به طور مثال زمان اکران فیلمی پر فروش هر ارگانی در راستای مسئولیت اجتماعی مجموعه‌اش برای پرسنلشان بلیت‌هایی تهیه و بین آنان پخش کرده و در واقع برای تفریح کارکنان خودشان اینکار را کرده یا ممکن بوده سالنی از ما اجاره کنند، تا اینکه پشتیبانی مالی برای ساخت و گسترش سینما انجام دهند.

– در سال ۹۹ موسسه بهمن سبز اعلام کرده بود که ۱۵ سالن سینمایی احداث خواهد شد آیا این پروژه انجام شد یا خیر و اگر خیر چرا این موضوع تحقق پیدا نکرد؟

بله تقریبا ۴ سالن به اکسین و ۲ سالن هم به سینمای آزادی اضافه کردیم، سینمای نخل خرمشهر هم افتتاح شده و سه سالن دیگر تا پایان سال در سینما کیهان و یک سینمای ۵ سالنه هم در دزفول افتتاح و ان شاءالله مذاکرات دیگری هم برای شهرهای استان هست که در حال رایزنی هستیم.

فقیرترین شهرستان استان از نظر سالن سینما چه شهری است؟

متاسفانه بسیاری از شهرهای بزرگ استان خوزستان مانند دزفول سینمای در حال فعالیت ندارند و در شهرستان‌هایی که پتانسیل سینما دارند، در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم در آنجا سالن سازی کرده و به مجموعه سینماها بیافزاییم.

هم اکنون در خرمشهر و دزفول چند سینمای فعال وجود دارد؟

در خرمشهر یک تک سینما داریم که آنرا هم موسسه بهمن سبز مدیریت می‌کند. در دزفول  هنوز سینمای فعالی نداریم و فعلا سینمای دزفول تعطیل است و ان شاءالله تا آخر امسال  پردیس سینمایی این شهر را افتتاح خواهیم کرد.

-آیا این سالن در دهه فجر افتتاح خواهد شد؟

خیر دهه فجر این سالن افتتاح نمی‌شود ولی به احتمال ۹۰ درصد تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

-در استان خوزستان چه تعداد سینماها به علت کسادی سالن سینماها به ورشکستگی رسیدند؟

سالن‌هایی مثل سینما قدس به دلیل رکود صنعت سینماداری تعطیل شدند و بسیاری از سینماهای بخش خصوصی در زمان کرونا تعطیل بودند و فقط سینماهای موسسه بهمن سبز در شرایط کرونا فعالیت می‌کردند.

-آیا فیلم‌های جشنواره فجر سهمی در اکران سینماهای خوزستان خواهند داشت؟

این موضوع احتمالا هفته آینده مشخص خواهد شد که چه سینماهایی میزبان هستند ولی ما اعلام آمادگی کردیم و به امید خدا سینماهای استان میزبان خواهند بود.

با ساخت پردیس‌ها دست مخاطب برای انتخاب باز است

-درباره صنعت سینماداری در استان خوزستان توضیح دهید و بگویید آیا این صنعت در این استان پیشرفت کرده یا خیر و یا به کساد و رکود رسیده است؟

از نظر امکانات سینمایی و سخت افزاری، همچنان سالن‌ها در حال پیشرفت است؛ قبلا این سینما تک سالن بود ولی الان ۵ سالن داریم؛ همانطور که می‌دانید، قبلا فیلم‌ها نگاتیو بوده، ولی اکنون به صورت دیجیتال شده و کیفیت‌ها بهتر شده است. به علل گوناگون مثلا مشکلات اقتصادی، گران شدن بلیت و وجود ماهواره و اینترنت و غیره ممکن است استقبال از سینما و مخاطب آن کم شده باشد ولی از نظر فروش متعادل است چون همانطور که تعداد تماشاچی کم می‌شود هزینه بلیت گران‌تر می‌شود و تقریبا جای فروش را می‌گیرد.

-از پردیس‌هایی که افتتاح شده استقبال خوبی از طرف مردم شده است؟

اگر کرونا نبود ممکن بود وضعیت بهتر باشد ولی در کل مردم از اینکه پردیس بازگشایی شده راضی هستند چون قبل از افتتاح پردیس مردم مجبور بودند سر ساعت خاصی به تماشای فقط یک فیلم بیایند و اگر کارمند و شاغل بودند امکان دیدن فیلم در ساعت‌های دیگر نبود، اما بعد از بازگشایی پردیس ما می‌توانیم همزمان پنج فیلم اکران کنیم که برای انتخاب دست مخاطب بازتر است.

-کدام ژانر مخاطب بیشتری برای جذب در سینما دارد؟

همیشه و در همه زمان‌ها چه در زمان کرونا یا قبل از آن، فیلم طنز بیشتر مورد استقبال می‌گیرد البته مردم مذهبی خوزستان از فیلم‌های ارزشی مانند «محمد رسول الله» استقبال زیادی می‌کنند.

-با توجه به اینکه چهار پردیس در این سینما افتتاح شده فیلم‌های هنر و تجربه هم جزو اکران‌های شما هست، اگر بله نام فیلم را هم بفرمایید.

بله، ما دو سانس ثابت برای فیلم‌های هنر و تجربه قرار دادیم فیلم «دشت خاموش» و تا ده بشمار را اکران کردیم.

-آیا فیلم خارجی در این پردیس اکران شده است؟

فیلم خارجی مسائل مربوط به خودش را دارد و تماشاچی که متقاضی فیلم خارجی است دوست دارد نسخه واقعی این فیلم را ببیند ولی هم استقبال کمی انجام شده و هم جدا از مسئله سینماداری یک نوع ضربه به فیلمسازان خودی هم هست وقتی یک فیلم چند سانس از یک سالن را به خودش اختصاص می‌دهد، ممکن است دیگر فیلم‌های ایرانی دیده نشوند. ما فیلم خارجی «احضار» یک، دو و سه را اکران کردیم ولی مورد استقبال قرار نگرفت، اما در سینمای آبادان فیلم خارجی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری دیباچه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *